Friday 8 March 2013

Refleksi Minggu 2


Komen dan penilaian hidangan

ü  Peralatan tidak mencukupi seperti mangkuk kecil, mangkuk adunan, wire whisk, span dan sabun pencuci pinggan.

ü  Persembahan makanan bagi hidangan poached egg, frech toast, baked beans dan sausage kelihatan menarik kerana terdapat penggunaan kombinasi pelbagai warna seperti merah, kuning dan putih tetapi susunan hidangan tersebut kelihatan sedikit berselerak.

ü  Tekstur poached egg yang dimasak kurang menjadi kerana telur kuningnya kurang masak.

ü  Persembahan hidangan pancake kelihatan sangat unik dan menarik.

ü  Tekstur pancake yang dihasilkan kurang kenyal mungkin kerana kuantiti serbuk penaik yang tidak mencukupi.

ü  Tiada borang markah dan  komen daripada kumpulan yang menilai diberikan kepada kumpulan yang dinilai bagi mengelakkan berlakunya kesilapan merekod markah untuk diletakkan dalam laporan.

Kelemahan/kesilapan dan cara mengatasi

ü  Kami perlu mempelajari lebih banyak maklumat mengenai cara susunan hidangan bagi American breakfast agar persembahan hidangan tersebut kelihatan kemas dan menarik.

ü  Tempoh penyediaan bagi poached egg perlu ditambah lebih lama sedikit lebih kurang 3 minit lagi daripada tempoh yang dimasak sebelum ini iaitu 3 minit agar tekstur telur kuningnya masak dengan sempurna.

ü  Kuantiti serbuk penaik yang digunakan perlu disukat dengan betul mengikut sukatan di dalam resepi bagi mengelakkan pancake yang dihasilkan tidak kenyal.

ü  Pada kelas amali akan datang, borang penilaian hidangan yang telah diberi markah dan komen daripada kumpulan yang menilai perlu disediakan dan diberikan kepada kumpulan yang dinilai bagi mengelakkan berlakunya kesilapan merekod markah bagi diletakkan di dalam laporan.

1 comment: